Werkgevers gaan bij de ontwikkeling van medewerkers
voorbij aan de leercultuur van de organisatie. Omdat in het aanbod van
cursussen en trainingen onvoldoende aandacht is voor wat bij de organisatie
past, zijn uitgaven vanuit het opleidingsbudget vaak geldverspilling. Dit stelt
Tom Bos, adviseur bij de Boertiengroep.

Een cursus
verplichten beperkt mensen in de vrije keuze en kan worden ervaren als
beperking in autonomie. Het vrijblijvend laten volgen van cursussen geeft
medewerkers (te) veel ruimte om iedere cursus te volgen. Nu opleidingsbudgetten
sterk onder druk staan, is het nog belangrijker om te kijken naar de
leercultuur en de wijze waarop de organisatie de cursus aanbiedt aan haar
medewerkers daarop af te stemmen. Volgens Bos moet de leercultuur worden
herkend, gestimuleerd en gefaciliteerd. "Ga voor het herkennen van de
leercultuur na of medewerkers overtuigd zijn van het belang van doorleren. Kijk
of er binnen de organisatie veel informeel wordt gedeeld en geleerd."
Leercultuur stimuleren
De leercultuur
kan worden gestimuleerd door:
1- Het zelfreflecterend vermogen van
medewerkers te ontwikkelen. Dit zorgt voor inzicht in eigen leerpotentie en besef van hun rol in de organisatie.
2- Door het maken van fouten te
accepteren. Trial & error leren is een sleutel tot groei. Binnen veel organisatieculturen is het niet mogelijk
of acceptabel te leren door fouten te maken, ondanks
dat hier veel verborgen leerrendement ligt
3- Naast prestaties ook de persoonlijke
groei te belonen.
4- Het leren actief in de organisatie
te faciliteren met; leiders die gericht zijn op de organisatiebrede als persoonlijke groei en op de coaching
van hun medewerkers en uiteraard
voldoende kansen en (technologische) middelen om in het bedrijf te leren.
Door te bouwen
aan een leercultuur ontwikkelen medewerkers zich beter en ervaren meer
motivatie om zichzelf te ontwikkelen. Negatieve effecten van verplicht of
vrijblijvend volgen van trainingen wordt weggenomen. Het opleidingsbudget
krijgt de gewenste resultaten.
HRPraktijk, (2013). Opleidingsbudgetten
verspild door onbekendheid met leerklimaat. Geraadpleegd op 26 september
2013, van http://www.hrpraktijk.nl/topics/loopbaan-opleiding/nieuws/opleidingsbudgetten-verspild-door-onbekendheid-met-leerklimaat
In het kort:
Uitgaven vanuit het opleidingsbudget is vaak
geldverspilling omdat er onvoldoende aandacht word besteed welke cursussen en
trainingen van toepassing zijn in een betreffende organisatie. Nu de
opleidingsbudgetten onder druk staan is het noodzakelijk om het aanbod te
beperken tot wat bij een betreffende organisatie past. Het is van belang dat de
leercultuur binnen een bedrijf gestimuleerd blijft worden. Dat kan onder andere
door middel van: zelfreflectie, het maken van fouten en deze accepteren, de
persoonlijke groei te belonen en de middelen te verschaffen binnen een
organisatie die het leren mogelijk maakt.
Het is goed dat men inziet dat er beter gelet moet worden op geld dat bedoeld is voor ontwikkeling. Vooral nu een opleiding volgen binnen een bedrijf steeds minder voorkomend is. Men maakt de juiste beslissing om de keuze in de opleidingen te gaan beperken door te kijken of een bepaalde cursus ook een organisatiebelang meedraagt. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om de leercultuur binnen de organisatie te peilen: ''Hoe motiveer ik mijn werknemers om zichzelf te blijven ontwikkelen?'', ''Doen er zich voldoende informele leermomenten plaats op de werkvloer?''.
Het stimuleren van werknemers om zichzelf te ontwikkelen vind ik persoonlijk erg belangrijk. Werk moet uitdagend blijven, men moet een reden hebben om elke dag weer naar het werk te willen gaan en het ook leuk vinden. Daarom ben ik ervan overtuigd dat het blijven ontwikkelen van jezelf erg belangrijk is.
Verder ben ik het ook eens met de middelen die worden voorgesteld om een leercultuur te stimuleren. Zelfreflectie is vrijwel de basis, men begint eerst te kijken naar zichzelf en zijn eigen capaciteiten. Het leren van fouten is ook belangrijk, ik vind dat een bedrijf altijd rekening moet houden met fouten, maar deze dan positief moeten kunnen omzetten naar een leermoment. Het belonen van persoonlijke groei is ook erg belangrijk, laat een medewerker zien dat er ook oog is voor de persoon en niet alleen voor de prestaties. Uiteindelijk het verschaffen van middelen binnen een organisatie die het leren mogelijk maakt, deze is erg belangrijk. Zo geeft de organisatie aan dat zij open staan voor de ontwikkeling van hun medewerkers.
Wat vind u van dit artikel? Geef dan nu uw mening, ik lees het graag!
Ik ben het met Cynthia eens, dat er beter gelet moet worden op geld dat bedoeld is voor ontwikkeling. In deze economische crisis is het erg belangrijk rekening te houden met het opleidingsbudget en hier dan ook te kijken naar wat een werknemer nodig heeft qua cursussen etc. Natuurlijk is het ook van belang, wat moet er ontwikkeld worden voor de organisatie?
BeantwoordenVerwijderenDe vier punten om de leercultuur te stimuleren vind ik allemaal belangrijk. Het is namelijk goed jezelf te reflecteren; "hoe werk jij binnen de organisatie?" "Wat is jouw bijdrage in de organisatie?" etc. Het leren accepteren van je fouten is ook erg belangrijk. Ze zeggen altijd "van fouten maken, leer je", het is dus niet erg om een fout te maken. Voor iedereen is het op het moment natuurlijk erg vervelend, maar het accepteren van je fouten moet je ook kunnen. Ook vind ik dat goede prestaties extra moeten worden beloond door de werkgevers. Door te bouwen aan die leercultuur, zullen de werknemers meer plezier krijgen in hun werk en zullen zij zich meer gewaardeerd voelen.