Medewerkers moeten steeds sneller vaardigheden
bijleren. Maar HR-managers blijken erg kritisch over hun eigen rol bij het
aanbieden van opleidingen. Zo denkt slechts 10 procent van de HR-managers dat
de medewerkers HR nuttig vinden voor het verkrijgen van die nieuwe kennis en
vaardigheden.
Dat
blijkt uit onafhankelijk, wereldwijd onderzoek onder 769 HR-managers in
opdracht van Lumesse, leverancier van oplossingen voor
talent management.
HR is
niet snel genoeg, vindt HR
Acht van de tien HR-managers meldt dat medewerkers meer en sneller moeten bijleren dan 5 jaar geleden om succes te hebben in hun baan. Maar de helft van de HR-managers vindt de manier waarop ze medewerkers voorzien van de juiste kennis en training nog verre van optimaal.
Acht van de tien HR-managers meldt dat medewerkers meer en sneller moeten bijleren dan 5 jaar geleden om succes te hebben in hun baan. Maar de helft van de HR-managers vindt de manier waarop ze medewerkers voorzien van de juiste kennis en training nog verre van optimaal.
Een derde van de HR-verantwoordelijken stelt dat ze medewerkers niet goed kunnen voorbereiden op vaardigheden die in de toekomst worden gevraagd. En slechts 10 procent gelooft dat HR door medewerkers gezien wordt als een 'uiterst nuttige partner' voor het verkrijgen van nieuwe kennis en vaardigheden.
HR-managers zorgelijk over opleidingsvoorzieningen
Uit het onderzoek komen HR-managers -al met al- nogal zorgelijk over als ze nadenken over hun opleidingsvoorzieningen. Zo gelooft meer dan 70 procent dat medewerkers vinden dat ze te weinig aan opleidingen doen en 40 procent dat medewerkers geen hulp bij HR zullen zoeken als ze snel nieuwe kennis of vaardigheden nodig hebben.
Verder denken HR-managers dat één op de drie medewerkers zich onzeker voelt in hun baan omdat hun kennis en vaardigheden niet up-to-date zijn.
Flexibele opleidingsstrategie hanteren
Thomas Berglund, directeur Learning bij Lumesse stelt dat HR-managers een flexibele opleidingsstrategie moeten hanteren, waarmee ze snel kunnen reageren op veranderingen om zo de kortsluiting en vertraging tussen benodigde vaardigheden en het opleidingsaanbod te minimaliseren.
Als specialistische softwareleverancier, gelooft Lumesse in het opzetten van specifieke opleidingenportal waar opleidingsaanbod en vraag bij elkaar komen. Gebruikers van zo’n portal kunnen zo een persoonlijke opleidingensite bouwen en hun ontwikkelingsbehoefte blijven monitoren.
Redactie, personeelsnet. (2013). HR is niet snel genoeg met opleiden, vind HR. Geraadpleegd op 29
september 2013, van http://www.personeelsnet.nl/bericht/hr-is-niet-snel-genoeg-met-opleiden-vindt-hr
In het kort:
Uit een wereldwijd onderzoek onder 769 HR-managers, bleek dat deze nogal zorgelijk overkwamen als er gesproken werd over hun
opleidingsvoorzieningen. Meer dan 70 procent van de managers vinden dat hun
medewerkers te weinig aan opleidingen doen. Verder denken de HR-managers dat zeker een op
de drie medewerkers zich onzeker voelt betreffende hun werk, omdat hun kennis
en vaardigheden niet bijgeschaafd zijn.
Om de HR-managers op weg te
helpen is er een voorstel om een flexibele
opleidingsstrategie gaan hanteren door middel van een opleidingenportal waar vraag
en aanbod bij elkaar komen.
Mijn visie:
Het is geweldig dat er een
onafhankelijk onderzoek word gehouden onder HR-managers, met de vraag: ''Wat
vind HR...'' Het geeft een soort zelfreflecterend onderzoek over de positie van
HR-management in een bedrijf. Dat vind ik persoonlijk erg goed, ik ben van
mening dat je eerst jezelf en je eigenlijke positie moet weten, wil je andere
mensen verder kunnen helpen.
Het valt me op dat veel van de HR-managers zelf goed weten hoe er over HR gedacht word binnen een organisatie.
Ook zijn ze goed op de hoogte van hun eigen gebreken. Meer dan 70 procent van
de 769 HR-managers vinden dat men te weinig aan opleidingen doen. Verder
geloofd 40 procent, 308 HR-managers dat werknemers geen hulp aan de HR-afdeling
zullen vragen als deze snel nieuwe kennis of vaardigheden nodig achten.
Ergens is het goed dat hier
onderzoek naar is gedaan, echter is het nu aan de HR-managers om stappen te
ondernemen. Nu dat ze hun zwaktes hebben gevonden is het hun kans om hier iets
aan te doen. Maak opleidingen en het verschaffen van kennis en/of vaardigheden
aanspreekbaar, biedt het aan. Doe onderzoek binnen de organisatie om te zien
waar nieuwe kennis nodig is. Hier zijn tal van ontwikkelingsinstrumentarium
voor, het wordt tijd om deze dan ook toe te passen. Zolang medewerkers niet
ontwikkelen, ontwikkelt het bedrijf ook niet.
Verder ben ik het eens met het
idee van een flexibele opleidingsstrategie. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf en
zijn medewerkers up-to-date blijven. Al weet ik niet of een opleidingenportal
waar opleidingsaanbod en vraag bij elkaar komen gaat werken. Dit is denk ik een
kwestie van doelgroepen. Ouderen werknemers zullen waarschijnlijk meer moeite
hebben met het toepassen van zo'n persoonlijke opleidingensite dan de jongere
categorie werknemers.
Hoe denkt u over HR-managers, en wat vindt u van dit artikel? Laat uw reactie achter, ik lees het graag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten